77% van de ruim 800 deelnemers aan de crowdfundingscampagne 1001ha Kruidenrijk grasland is ‘om’: nadat zij eenmalig hebben geëxperimenteerd met kruidenrijk grasland willen zij hier mee verder. Zij merken dat ze met minder input (stikstof/kunstmest) dezelfde productie behouden, terwijl de bodem gezonder wordt met meer biodiversiteit. De campagne 1001ha van Urgenda en LTO Nederland liet de afgelopen twee jaar melkveehouders laagdrempelig experimenteren door korting te bieden op de aanschaf van een kruidenrijk grasmengsel. “77% is echt een revolutie”, zegt Wilco Brouwer de Koning, initiatiefnemer van LTO Nederland. Hanneke van Ormondt van Urgenda: “met deze campagne bieden we een oplossing voor de maatschappij om stikstof- en CO2 uitstoot te verminderen en de biodiversiteit te verhogen”.
Lees hier de resultaten van de enquête onder deelnemende boeren.
Dit najaar is er nog budget voor ruim 300 hectare verdeeld over Brabant, Drenthe, Zuid-Holland, Zeeland en gemeente Hof van Twente.